Kto z nas nie słyszał tej nazwy? Dziś to jeden z najsłynniejszych domów mody, cieszący się popularnością na całym świecie. Kunszt włoskich projektantów doceniają zarówno wielkie gwiazdy muzyki czy filmów, jak również zwykłe kobiety, które marzą o ciuszkach ze słynną metką D&G. Czy wiemy jednak jak wygląda historia Dolce & Gabbana? Co kryje się za słynnym logotypem? Co sprawiło, że ta dwójka artystów postanowiła połączyć swoje wizje i zacząć tworzyć razem? No i w końcu, czemu zawdzięczają swój sukces?
Początki marki
Pewnie dla nikogo nie jest nowością to, że Dolce i Gabbana to nazwiska twórców tej modowej marki. Domenico Dolce i Stefano Gabbana to dwójka rodowitych Włochów, którzy spotkali się w 1980 roku, a już kilka lat później rozpoczęli wspólną przygodę w świecie mody. Opisując jak wyglądała historia Dolce & Gabbana, zacznijmy od poznania samych twórców.
Domenico Dolce
Ten rodowity Sycylijczyk fach miał w rękach od urodzenia. Jego ojciec był krawcem, a mały Domenico od 6 roku życia szkolił się w jego zakładzie, szyjąc lepiej niż niejedna szwaczka. Matka zajmowała się natomiast sprzedażą tkanin i materiałów. Młody Domenico wyjechał do Mediolanu do szkoły projektowania, której jednak nie ukończył. Porzucił studia przed ich ukończeniem, przekonany o tym, że posiadł już wiedzę potrzebną mu w tym fachu. Marzeniem tego młodzieńca było pracować dla Armaniego.
Stefano Gabbana
Stefano Gabbana natomiast jest rodowitym Mediolańczykiem, choć jego rodzina pochodzi z regionu Veneto. Inaczej niż Domenico, Stefano nie wyssał fachu z mlekiem matki, która pracowała w pralni. Ojciec natomiast zatrudniony był w drukarni. Ukończył studia designerskie w Rzymie, a później zatrudnił się w miejscu, w którym pracował Dolce. I właśnie tutaj, w 1980 roku zaczyna się wspólna historia Dolce & Gabbana.
Ta para zaczęła współpracować ze sobą w roku 1982, a już po trzech latach wypuścili pierwszą kolekcję pod wspólnym szyldem. Inspiracją do jej utworzenia były kobiety, uchodzące za ikony włoskości, a więc Sophia Loren i Anna Magnani. Według twórców kobiety te symbolizowały kobiecość, dumę i seksapil.
Inspiracje
Trudno mówić o motywie przewodnim projektów tej dwójki. Niemniej jednak z wszystkich ich projektów przebija seksapil, tak charakterystyczny dla sycylijskich kobiet. Ukochali sobie wzory kwiatowe – szczególnie kwiaty w pełnym rozkwicie, przedstawiane na ciemnym tle. Równie bliskie ich twórczości są printy zwierzęce (gepardzie centki) czy włoskie nadruki.
Przez wszystkie lata budowania marki, w ich propozycjach dominował kolor zmysłowej czerwieni oraz złota. Projektanci nie szczędzili błyskotek, ozdób, haftów czy cieniutkich, zmysłowych koronek. To właście Dolce & Gabbana rozpropagowali na świecie cekinowe czy haftowane żakiety i gorsety.
Charakterystycznym produktem marki jest tzw. sycylijska sukienka, która charakteryzuje się cienkimi ramiączkami, dekoltem w serce, wcięciem w talii i rozkloszowanym dołem.
Produkty marki Dolce & Gabbana
Jednak historia Dolce & Gabbana pokazuje, że to nie tylko luksusowe ubrania dla kobiet. W miarę upływu lat w kolekcji projektantów pojawiła się moda męska, kostiumy kąpielowe, perfumy, obuwie, bielizna, biżuteria oraz okulary. Wszelkie produkty oznaczone charakterystycznymi literkami D i G rozchodziły się jak ciepłe bułeczki.
Marka, poza ekskluzywnymi projektami wypuściła także serię odzieży tzw. masowej. Jednakże w 2011 roku projektanci podjęli decyzję o jego likwidacji oraz powrocie do korzeni. Skupili się na powrót w tworzeniu oryginalnych projektów klasy premium. Nic zatem dziwnego, że projektanci stali się ulubieńcami gwiazd takich jak Madonna, Whitney Houston czy Kylie Minogue.
Słynny butik marki znajduje się oczywiście w Mediolanie, przy Corso Venezia oraz Via Monte Napoleone.
Z ciekawostek trzeba też wspomnieć, że projektanci tworzyli zgrany duet także w życiu prywatnym, aż do 2003 roku. Wtedy wówczas ogłosili swoje rozstanie. Całe szczęście nie zaniechali dalszej współpracy zawodowej 🙂